maandag 26 oktober 2009

Pohjalainen en youhikko's

De kachel is opgestookt, de familie S (waar ik logeer) is met sokken en truien aan naar boven vertrokken en ik ga maar eens een start maken met mijn blog. Ik ben hier nu 6 dagen en moet echt beginnen met bloggen voordat ik weer terug ben. Genoeg blogstof, dat wel.

De eerste duogig met Sami Kukka stond gepland in Club Liberte, een soort rockclub in een oostblok-achtige buitenwijk van Helsinki, tussen de pizzeria en de thaise massagesalon. De avond was georganiseerd door een vrouwelijke singer songwriter, wiens naam ik hier even niet noem. Toen bleek dat Sami, Sami's dochter Ines en ik hadden gerepeteerd en elkaar zouden begeleiden ontplofte ze en rende naar buiten om een uur later, tien minuten voor het optreden met een verhit hoofd terug te komen. Typisch een Pohjalaan, zeiden de finnen in de club. Ze kwam namelijk uit Ostrobothnia. Daar wonen de afstammelingen van de Pohjalainen, een opvliegend volkje. Ik kreeg een beetje het gevoel in een strip van Asterix en Obelix te zijn beland. Op internet kwam ik dit tegen: 'A Pohjalainen is thought to be serious and without a sense of humor. On the other hand, Pohjalainen themselves think they have a very particular sense of humor, which the other tribes only fail to understand. Pohjalainen are also said to be industrious and short-tempered. The reputation for being short-tempered goes back to the 19th century, to a period of some 90 years when a wave of public disturbance, violence, and terror by juvenile delinquents armed with knives swept over Ostrobothnia, and the province was the most violent in the whole of Finland.'
De tweede dag stonden er Kareliërs op het programma,en Russen en Zweden... maar daarover morgen meer.

Het optreden in Club Liberté ging trouwens toch nog goed. Onze gastvrouw ontdooide wat en op een bezoeker met een agressieve ringtone na was het publiek vriendelijk en muisstil en sloten we af met een dubbele toegift. Geluidsman en biker Miti wilde graag een spliv met me roken achteraf, om het te vieren. Emm...ik rook niet...


Dan nog het antwoord op de vraag in blog 1
Wat is een youhikko? Dit is een youhikko: youhikko
De Chinezen zijn de uitvinders van de strijkstok. Men denkt ongeveer in de zesde eeuw na christus. Rond het jaar 1000 nam iemand er één mee naar Spanje. Het werd een hit, binnen honderd jaar verspreidde de strijkstok zich over heel Europa. In Finland gebruikten ze hem op de kleine harp, ook met paardenharen snaren. Zo ontstond de bowed harp, de youhikko . Erg moeilijk om op te spelen, kan ik wel zeggen. Ik heb het geprobeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten